In 2030 zijn er steeds meer elektrische voertuigen op de weg en in het water. Volgens prognoses van ElaadNL zijn dat in Limburg en Brabant ongeveer 450.000 auto’s, 7.000 vrachtwagens en 10.000 mobiele werktuigen in de bouw. En dan hebben we het nog niet gehad over boten en bussen. Al die voertuigen moeten ook kunnen laden. Daarom werkt RAL Zuid aan een dekkend laadnetwerk. Zeg maar de laadpalen en alles wat daarbij hoort.
Activiteiten en cijfers
Dat doen zij samen met gemeenten, netbeheerders en het Rijk. Ze bedenken oplossingen voor de aansluiting op het net, beoordelen welke laadlocaties geschikt zijn, onderzoeken waar auto’s het meeste laden en zorgen ervoor dat gemeenten de juiste informatie hebben om keuzes te maken.
RAL Zuid richt zich op de 145.000 elektrische rijders van nu en de 300.000 die daar de komende jaren nog bij komen. De schatting is dat in 2030 in Brabant en Limburg ongeveer 335.000 laadpunten zijn. Daarvoor zetten ze zoveel mogelijk groene en voordelige stroom in.
Meer inzicht dankzij samenwerking
Het gaat niet alleen om personenauto’s. Ook het busvervoer en de logistieke ondernemers helpen ze de komende jaren om hun wagenpark elektrisch te laden. Om dat slim aan te pakken gebruiken ze innovaties en oplossingen die samen met andere gemeenten, provincies en netbeheerders in de regio worden ontwikkeld. Dat is geen rechte snelweg. Want ieder type voertuig vraagt om een andere aanpak. En waar het voor personenauto’s al duidelijk is wat er nodig is, staat het elektrisch laden van bouwvervoer en boten nog aan het begin.
Projecten waaraan RAL Zuid werkt
Om al het elektrisch vervoer in de provincies mogelijk te maken, werkt RAL Zuid aan verschillende projecten. Zo onderzoeken ze bijvoorbeeld welke laadpalen het drukst zijn. Op basis van het gebruik, kijken ze waar als eerste een nieuwe laadpaal moet komen.
En kijken ze naar ‘slimme’ laadpalen. Steeds vaker is het elektriciteitsnet te ‘vol’. Er moet dan meer elektriciteit over de kabels, dan waarvoor ruimte is. In het slechtste geval zou de elektriciteit op zo’n moment uitvallen. Een slimme laadpaal past zich daarop aan. Zo’n paal geeft stroom op rustige momenten en pauzeert juist als het te druk is op het net.
Logistieke ondernemers krijgen vaak te maken met uitdagingen bij het elektrificeren van hun wagenpark. Bijvoorbeeld hoge kosten, geen aansluiting op het net en niet weten met welke leverancier ze het beste kunnen werken. RAL Zuid kijkt actief hoe zij deze ondernemers kunnen helpen. Bijvoorbeeld met een centraal informatiepunt en een speciale aanpak op logistieke bedrijventerreinen.
Meer weten over RAL Zuid? Kijk op www.ralzuid.nl