Wil je meer weten over energiehubs? Op deze pagina lees je wat er in de provincie Noord-Brabant gebeurt op dit gebied. Ontdek achtergrondinformatie, bekijk de Energie Brabant sessie, lees het laatste nieuws, ontdek interessante links en vind de juiste contactpersonen voor je vragen.
Een energiehub is een lokale samenwerking tussen bedrijven en bewoners die samen energie opwekken, gebruiken, opslaan en delen. Waar je vroeger alleen afnemer was van energie, kun je nu samen met anderen afspraken maken over opwek, transport en opslag. Energiehubs kunnen klein beginnen en stap voor stap uitbreiden met meer deelnemers of extra functies, zoals gezamenlijke investeringen in zonnepanelen of batterijen.
Energiehubs bieden je de kans om samen met andere bedrijven en bewoners slimmer om te gaan met energie. Je kunt bijdragen aan het voorkomen van overbelasting van het stroomnet, investeren in gezamenlijke opwek en opslag en profiteren van nieuwe verdienmodellen of lagere energiekosten. Bovendien krijg je als deelnemer inspraak in lokale keuzes rond duurzame energie.
Tegelijk vragen energiehubs ook om duidelijke afspraken, samenwerking en nieuwe spelregels, bijvoorbeeld om toegang tot energiemarkten eerlijk te organiseren. Het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod en het goed benutten van flexibiliteit binnen de hub blijft een uitdaging – maar juist daar ligt ook de kracht van het systeem.
Er werken tientallen partijen aan de ontwikkeling van een energiehub in Brabant. Deze initiatieven bevinden zich in verschillende fases: van idee tot uitvoering. Op de kaart hieronder zie je alle initiatieven. De kleur van elk blokje geeft aan in welke fase het initiatief zich bevindt. Deze fases zijn gebaseerd op de definities van het Kennisplatform Energiehubs. Klopt de fase van jouw initiatief niet, of staat jouw initiatief niet op de kaart? Laat het ons weten via de contactgegevens onderaan deze pagina. Accepteer cookies van derden om de kaart te bekijken.
Accepteer cookies van derden om onderstaande kaart te bekijken.
Op bedrijventerrein De Waterlaat in Bergeijk hebben 13 bedrijven twee energiehubs ontwikkeld, om groei en verduurzaming mogelijk te maken, ook bij beperkte netcapaciteit. In plaats van te wachten tot het elektriciteitsnet werd verzwaard, stemden de bedrijven hun energieopwek, verbruik en opslag slim op elkaar af met behulp van een Energy Management Systeem (EMS).
De energiehubs zijn opgezet vanuit het Kempisch Ondernemers Platform (KOP). Met real time monitoring en gedeelde batterijen vangen de aangesloten bedrijven pieken gezamenlijk op, waardoor ze binnen de bestaande capaciteit kunnen groeien en tegelijkertijd het net ontlasten.
Het project liet zien dat vertrouwen, data gedreven modellering en langdurige samenwerking cruciaal zijn om netcongestie aan te pakken. De ondertekening van een groepscontract (GTO) markeert een volgende stap, maar de hub werkt al sinds de zomer van 2025 met het EMS.
Meer weten? Lees verder op de webiste energiehubs.nl
Accepteer cookies van derden om onderstaande video te bekijken.
Op het Kempisch Bedrijvenpark in Hapert werken vijf bedrijven samen in een energiehub. Ze delen hun beschikbare netcapaciteit om zonne-energie en andere bronnen slimmer te benutten. Zo kan iedereen profiteren, ook als het net op één plek vol is.
De hub is georganiseerd als coöperatie. Dat maakt samenwerken, kosten verdelen en uitbreiden in de toekomst makkelijker. Met slimme technologie en gedeelde afspraken regelen de bedrijven hun energieverbruik en opslag efficiënt.
Belangrijke lessen uit deze pilot zijn:
De pilot duurt twee jaar en moet uiteindelijk overgaan naar een standaard groepscontract, zodat de aanpak eenvoudig te herhalen is op andere bedrijventerreinen.
Meer weten? Lees verder op de website energiehubs.nl
Bij dit kennisthema hoort de werkgroep Energiehubs.
Ga naar de werkgroep Energiehubs
Op donderdag 20 november namen we je tijdens de Energie Brabant sessie mee in het thema: Energiehubs. Presentatrice Anne-Marie Fokkens ging in gesprek met experts over hoe energiehubs werken, of dit netcongestie kan verlichten, en wat de uitdagingen zijn bij de realisatie.
Bekijk de Energie Brabant sessie Energyhubs op groot scherm
Bekijk alle evenementen op de agenda
Op dit moment faciliteert Enexis nog met name samenwerkingen tussen bedrijven die op hetzelfde veld zijn aangesloten. Het is dan ook belangrijk om uit te zoeken op welk veld bedrijven zijn aangesloten. Een transformatorstation bestaat doorgaans uit meerdere velden. Een directe buurman kan dus op een ander veld zitten.
Bij de ontwikkeling van een energiehub doorloop je vier fasen: haalbaarheid, ontwerp, realisatie en exploitatie. In de haalbaarheidsfase bepaal je of er netcongestie is, wie je netburen zijn en of samenwerking meerwaarde biedt. Belangrijk zijn complementaire verbruiksprofielen, bereidheid tot samenwerking en het inbrengen van opwek of opslag.
Daarna volgt het ontwerp, waarin technische oplossingen, rollen, investeringen en juridische structuur worden vastgelegd. In de realisatie bouw je de infrastructuur, sluit je contracten en implementeer je het platform. De exploitatie richt zich op monitoring, optimalisatie en opschaling.
Het aantal actieve energiehubs hang af van de gehanteerde definitie. Er zijn twee energiehubs die ver in de realisatiefase zijn. Dat zijn de energiehub op het Kempisch Bedrijvenpark in Hapert en de energiehub op het bedrijventerrein Waterlaat in Bergeijk.
De glastuinbouw kan een goede partner zijn voor een energiehub. Glastuinbouwbedrijven beschikken vaak over warmtekrachtkoppelingen (WKK) waarmee zij elektriciteit kunnen opwekken. Deze decentrale productie is waardevol voor een hub, vooral tijdens periodes van lage zon- en windopbrengst, zoals bij een dunkelflaute. Door hun WKK-capaciteit kunnen glastuinbouwbedrijven niet alleen zelfvoorzienend zijn, maar ook als leverancier optreden binnen de hub, waardoor ze extra inkomsten genereren en bijdragen aan een stabieler energiesysteem van de hub.
De nieuwe Energiewet, die in 2026 ingaat, maakt het mogelijk om energiegemeenschappen op te richten: samenwerkingsverbanden van burgers, bedrijven en lokale overheden die zelf energie opwekken en onderling verhandelen, zonder tussenkomst van een traditionele energieleverancier. Een handelsplatform kan hierbij vraag en aanbod realtime koppelen en transacties automatiseren, waardoor opbrengsten binnen de gemeenschap blijven en de afhankelijkheid van de groothandelsmarkt afneemt. Het individuele contract met netbeheerder Enexis blijft daarbij ongewijzigd. Energiehubs verschillen hierin doordat zij werken met een groepscontract op een gezamenlijk netvlak, waarbij bedrijven samenwerken om netcapaciteit efficiënter te benutten en flexibiliteit te organiseren. De energiehub op basis van een GTO en een energiegemeenschap zijn wel te combineren met elkaar omdat de twee concepten elkaar kunnen aanvullen. Dit is in de praktijk nog niet uitgevoerd.
Kunstijsbanen hebben door hun seizoensgebonden verbruik een interessant profiel voor een energiehub: hoog verbruik in de winter en mogelijk overschotten in de zomer door zonnepanelen. Daarmee kunnen ze bijdragen aan het balanceren van het net en verlichting van netcongestie. De vraag is wel of er in de omgeving ondernemers zijn die hier behoefte of noodzaak voor hebben en bereid zijn samen te werken. Het is zinvol om te onderzoeken welke bedrijven op hetzelfde netvlak zitten en of complementaire profielen aanwezig zijn, zodat een gezamenlijke oplossing echt meerwaarde biedt.
De provincie verwacht dat energiehubs de komende jaren beter van de grond komen. Nu regelen bedrijven hun energievoorziening vaak liever zelfstandig, maar door toenemende netcongestie groeit de noodzaak tot samenwerking. Energiehubs zitten nog in de opstartfase, maar er komt binnenkort meer duidelijkheid: begin volgend jaar treedt een netcodewijziging van de ACM in werking, waardoor groepstransportovereenkomsten verplicht moeten worden aangeboden en de voorwaarden helder zijn. Daarnaast verwachten we meer standaardisatie in contracten, verzekerbaarheid/aansprakelijkheid en afspraken over groepsvermogen. Deze ontwikkelingen maken het oprichten en exploiteren van energiehubs aanzienlijk eenvoudiger.
Er zijn nog geen volledig uitgekristalliseerde succesverhalen, maar wel veelbelovende initiatieven in ontwikkeling. Op Energiehubs.nl vind je diverse praktijkverhalen, en in Brabant delen we ervaringen tijdens bijeenkomsten zoals het jaarevenement Grote Oogst en via Energie Brabant.
Een energiehub draait primair om samenwerking tussen bedrijven, aangevuld met netbeheerder Enexis en de gemeente. Er is geen vaste optimale omvang; die wordt bepaald door de nettopologie en hoe deelnemers op hetzelfde netvlak met elkaar verbonden zijn. Momenteel faciliteert Enexis vooral hubs tussen bedrijven op één meetveld. Bewoners doen doorgaans niet mee, omdat er nog geen contractvormen of aantrekkelijke businesscases voor particulieren beschikbaar zijn.
Naar het kennisplein
Projectleider Energy Hubs Provincie Noord-Brabant ilammers@brabant.nl
Beleidsmedewerker Energyhubs Provincie Noord-Brabant jthorst@brabant.nl
Programmamanager Duurzaamheid & Energie (Kempisch Ondernemers Platform) jan@hetkop.nl
Wethouder gemeente Bergeijk lindy.wijnen@bergeijk.nl
Je zoekopdracht leverde helaas geen resultaat op. Controleer de spelling of probeer het opnieuw met een andere term.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies worden gebruikt om statistieken te meten over het gebruik van de website (bijvoorbeeld via Google Analytics, Siteimprove of Matomo) en voor externe videodiensten zoals YouTube of Vimeo. Hiervoor maken wij gebruik van diensten van derde partijen. Deze cookies worden alleen geplaatst na jouw toestemming.
Jouw keuze aanpassen? Dat kan op elk moment via de cookie-instellingen in de footer.